3de graad arbeidsmarktfinaliteit

1. De arbeidsmarktfinaliteit in beeld

3. Lessentabellen

Klik om te vergroten

Downloads

3. Profiel van de studierichting

3.1 Elektrische installaties (AMEI)

Richting

De studierichting AMEI (arbeidsmarkt elektrische installaties) is de ideale richting voor je als je interesse hebt in techniek en moderne technologieën.

Elektrische installaties plaatsen en elektriciteitskasten zoals stuurborden en zekeringskasten bouwen daar heb je zin in. Zowel het mechanisch monteren als het elektrisch aansluiten zie je zitten. Je wil kwaliteit afleveren, veiligheid is daarin een belangrijke sleutel, de wetgeving en de kneepjes van het vak leren we stapsgewijs aan.

Natuurlijk wil je je zelfgebouwde installaties, na het bouwen, ook gaan gebruiken. Een installatie in gebruik, of zoals wij zeggen -in dienst nemen-, moet doordacht gebeuren. Heel wat stappen moeten doorlopen worden vooraleer je een installatie mag beginnen gebruiken. Een belangrijke stap zijn de metingen. Dit is om te na te kijken of alles veilig is, doordacht metingen uitvoeren is iets dat we je ook gaan leren.

Toekomst

Elektrisch installaties is zeer breed. Je hebt de huishoudelijke installaties maar ook de niet-huishoudelijke installaties zoals en winkels, cafés, hotels, kantoren, fabrieken, scholen,….
Wij willen je vormen dat je je overal thuis kan voelen. Zo gaan we bijvoorbeeld sensoren plaatsen die detecteren dat er mensen aan de voordeur staan maar ook sensoren plaatsen die kunnen waarnemen of er een doos op de transportband staat in een koekjesfabriek.

Zeg maar gewoon: we gaan je leren elektrisch te denken, elektrische schema’s te lezen en interpreteren om elektrische installaties te kunnen bouwen en onderhouden. Dit volgens de regels van de kunst.

3.2 Sanitaire en verwarmingsinstallaties (AMSV)

Richting

Je leert technische tekeningen en schema’s begrijpen. Je krijgt inzicht in de kenmerken, de functie en de werking van verschillende centrale verwarmingsinstallaties… Steeds komen er immers nieuwe toestellen en systemen op de markt: op stookolie, aardgas, hernieuwbare energie,…

Je leert de verschillende materialen kennen en gebruiken die je kan gebruiken voor CV leidingen, koud- warm waterleidingen en gasleidingen.

De basiskennis over elektriciteit zal verder uitgebreid worden zodat je deze kennis kan toepassen op de CV en sanitaire installaties.

Al doende leer je sanitair plaatsen, centrale verwarming installeren en herstellen, elektrisch vlambooglassen… Hierbij is ook kwaliteitszorg, milieu en hygiëne zeer belangrijk.

Je leert verschillende toestellen en gereedschappen kennen en de computer gebruiken om kritische info op te zoeken. Ook kwaliteitszorg, veiligheid, milieu, hygiëne worden niet vergeten.

Op het einde van het schooljaar leggen de leerlingen van het 2de leerjaar van de 3de graad een geïntegreerde proef af (gip).

Om kennis te kunnen maken met de bedrijfscultuur, hebben de leerlingen van dit eindjaar een stageperiode van 2 weken.

Toekomst

Deze opleiding maakt van jou een bekwame loodgieter en installateur van centrale verwarming.
Je hebt weinig algemene vakken en spitst je toe op de praktijk. Via de stage doe je nuttige ervaring op en leer je je toekomstige werksituatie kennen. In de loop van het 5de middelbaar kan je een VCA-attest (een officieel attest om de veiligheid op de werkvloer te bevorderen) behalen.

Wat kan je behalen na de 3de graad?

Diploma van het secundair onderwijs

3.3 Onderhoudsmechanica auto (AMOA)

Richting

Deze studierichting is een technisch-praktische studierichting die je voorbereidt op de arbeidsmarkt. Het is vooral gericht op leerlingen die sterk zijn in handvaardigheid en interesse hebben voor techniek in het algemeen en voor voertuigtechniek in het bijzonder. Je verwerft de kennis en technische vaardigheden voor de autotechniek. 

In je vooropleiding heb je de basisbegrippen van elektriciteit en basisvaardigheden van montage- en demontagetechnieken verworven. 

Wat biedt deze richting? 

Je doet controles en onderhoud van, en herstellingen aan personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen. Je kan logische denken en hebt een goede motoriek. Je werkt nauwkeurig en gedisciplineerd. Je lost elektrische of mechanische problemen op, herstelt ze of vervangt de nodige onderdelen. Je leert werken met de verschillende apparaten voor de diagnose en controle van de voertuigen. Vanuit deze gegevens kan je eventuele fouten opsporen en herstellen.  

Wat bekijken we? 

  • De verschillende motorprincipes, motoronderdelen en -opbouw 
  • Opbouw en werking van de componenten van het rollend gedeelte 
  • Opbouw en werking van veiligheids- en comfortsystemen 
  • Basiskennis van de opbouw en werking van auto-elektriciteit en auto-elektronica 
  • Basiskennis van de opbouw en werking hydraulica en pneumatica 
  • Basiskennis van de opbouw en werking van hybride en elektrische voertuigen 
  • Schema-analyse en foutendiagnose, met gebruik van testapparatuur 
  • De technische reglementering voor voertuigen in functie van de technische keuring 
  • Veiligheid, ergonomie, hygiëne en preventie 
  • Gebruiken van technische documentatie 
  • Montage, demontage, herstellingen, afstellingen en controles uitvoeren zowel mechanisch als elektrisch 

Wat na deze opleiding? 

Onderhoudsmechanica auto bereid je voor om onmiddellijk aan de slag te gaan op de arbeidsmarkt. Een job als onderhoudsmecanicien van wagens en technicus van voertuigen behoren tot de mogelijkheden.  

3.4 Binnenschrijnwerk en interieur (AMBI)

Richting

Deze opleiding is gericht op de praktijk en je leert houten binnenschrijnwerk en interieur te vervaardigen en plaatsen. Deze studierichting is gericht op de doorstroom naar de arbeidsmarkt. Zo leer je bv. Bij binnenschrijnwerk binnendeuren, plafonds en wanden vervaardigen en plaatsen. Anderzijds bij interieur zijn het kasten op maat, keukens, badkamers en veel meer.

Je gaat binnen onze school aan de slag met een goed uitgerust machinepark waar veiligheid hoog in het vaandel gedragen wordt. In het eerste jaar van de derde graad wordt de basis gelegd om aan de slag te gaan met de CNC gestuurde machines. Het is niet enkel het bedienen van de machines maar ook het basis onderhoud uit voeren.

Tijdens de opdrachten in het schoolatelier en tijdens je stages kan je je verder bekwamen in het zelfstandig werken en in het steeds handiger worden in het werken met machines. Om kennis te kunnen maken met de bedrijfscultuur, heb je in het 5de jaar een stageperiode van 2 weken en in het zesde jaar een stageperiode van 2 keer 2 weken.

Op je programma staat een eerder beperkt pakket algemene vakken. 

Tijdens het 1ste leerjaar van de 3de graad kan je een VCA -attest (een officieel attest om de veiligheid op de werkvloer te bevorderen) behalen.

Wat kan je behalen na de 3de graad:
Diploma secundair onderwijs. (Onderwijskwalificatieniveau 3)

Vooropleiding
De logische instroming voor deze studierichting is de 2de graad arbeidsmarktgerichte finaliteit hout.

Van leerlingen die instromen uit andere studierichtingen is een minimum aan technisch inzicht, nauwkeurigheid en praktische aanleg vereist.

Wat na?
Na deze richting kan je gaan werken, na het beëindigen van de 3de graad. Je uitvoerende taken in de houtverwerkende sector en andere situeren zich o.a. in:

  • trappenmakerij
  • interieur op maat
  • meubelindustrie
  • houthandel
  • plaatsen van wanden en plafonds

3.5 Binnen- en buitenschrijnwerk (AMBB)

Richting

Deze opleiding is gericht op de praktijk van de houtverwerkende nijverheid. Zowel op vlak van binnen- en buitenschrijnwerkerij verwerf je kennis en praktijkervaring. Je bestudeert en leert verschillende houtconstructies maken en al doende de mogelijkheden van verschillende materialen kennen. Zo leer je bv. het maken en plaatsen van ramen en buitendeuren. Tevens zal je ook in aanraking komen met aluminium en PVC schrijnwerk. Binnenschrijnwerk omvat andere constructies en zal je leren hoe je bv. Een omkasting leert creëren en plaatsen.

Je gaat binnen onze school aan de slag met een goed uitgerust machinepark waar veiligheid hoog in het vaandel gedragen wordt. In het eerste jaar van de derde graad wordt de basis gelegd om aan de slag te gaan met de CNC gestuurde machines. Het is niet enkel het bedienen van de machines maar ook het basis onderhoud uit voeren.

 Tijdens de opdrachten in het schoolatelier en tijdens je stages kan je je verder bekwamen in het zelfstandig werken en in het steeds handiger worden in het werken met machines. Om kennis te kunnen maken met de bedrijfscultuur, heb je in het 5de jaar een stageperiode van 2 weken en in het zesde jaar een stageperiode van 2 keer 2 weken.

Op je programma staat een eerder beperkt pakket algemene vakken. 

Tijdens het 1ste leerjaar van de 3de graad kan je een VCA -attest (een officieel attest om de veiligheid op de werkvloer te bevorderen) behalen.

Wat kan je behalen na de 3de graad:
– Diploma secundair onderwijs. (Onderwijskwalificatieniveau 3)

Vooropleiding
De logische instroming voor deze studierichting is de 2de graad arbeidsmarktgerichte finaliteit hout.

Van leerlingen die instromen uit andere studierichtingen is een minimum aan technisch inzicht, nauwkeurigheid en praktische aanleg vereist.

Wat na?
Na deze richting kan je gaan werken, na het beëindigen van de 3de graad. Je uitvoerende taken in de houtverwerkende sector en andere situeren zich o.a. in:

  • algemene schrijnwerkerij
  • trappenmakerij
  • betonbekisting
  • dakwerken
  • ramen en deuren productie en plaatsing
  • houthandel

3.6 Lassen-constructie (AMLC)

Richting

Op zoek naar een technisch- praktische studierichting waarbij je het lasapparaat gebruikt? Dan is deze arbeidsmarktgerichte studierichting misschien iets voor jou. Je verwerft er de beroepskwalificaties van hoeknaadlasser, pijplasser en plaatlasser.

Je wordt een vakman die materialen en methodes kent die gebruikt worden bij verschillende lastechnieken in verschillende posities. Je leert constructietekeningen begrijpen en oplossingen ontwerpen.

Concreet leer je:

  • pijpverbindingen, plaat- en hoeknaadverbindingen lassen;
  • lasmethodes uitvoeren met een halfautomaat en TIG* in verschillende posities;
  • kwaliteitsvol laswerk leveren in constructiestaal, aluminium en roestvrijstaal;
  • in moeilijke houdingen en omstandigheden werken in de metaalbewerking

*TIG = een veel toegepaste lastechniek die gebruikt wordt voor het fijnere laswerk. De afkorting verwijst naar de specifieke elementen die worden gebruikt tijdens het lasproces.

3.7 Mechanische vormgeving (AMMV)

Richting

Mechanische vormgeving is gericht op het opleiden van leerlingen tot vakmensen in de productie-en maakindustrie. De opleiding is praktijkgericht en leert leerlingen omgaan met verschillende machines, gereedschappen en materialen. Ze leren hoe ze onderdelen kunnen maken, assembleren en monteren en hoe ze technische tekeningen kunnen maken, lezen en interpreteren.

De opleiding omvat vakken zoals mechanica, tekenen en ontwerpen, maar ook algemene vakken zoals Nederlands, Engels en wiskunde. Deze vakken dragen bij aan de ontwikkeling van kritisch denken en communicatievaardigheden, die van belang zijn in de technische sector.

Leerlingen doen tijdens de opleiding praktische ervaring op door middel van stages en projecten. Hierdoor kunnen ze hun vaardigheden toepassen in real-life situaties en zich voorbereiden op de arbeidsmarkt. De opleiding biedt daarbij ook ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Leerlingen leren samenwerken, communiceren en problemen oplossen in groepen en individueel. Ze ontwikkelen ook een professionele houding, waarbij veiligheid, kwaliteit en efficiëntie centraal staan.

Voor wie?

De opleiding is geschikt voor leerlingen met een technische interesse en aanleg, die graag werken met machines, gereedschappen en tekenprogramma’s. Het biedt ook een goede basis voor verdere ontwikkeling en specialisatie binnen de technische sector.

Wat na het behalen van het diploma?

De meeste afgestudeerden kiezen ervoor om te gaan werken, vb.: productie- en maakindustrie, als onderhouds- en reparatietechnicus, CNC-machineoperator, …

Nog niet gaan werken?

De verdere opleidingsmogelijkheden zijn zoals het Se-n-Se en een schakel jaar om zich voor te bereiden op het hoger onderwijs.